Om Jazz i Reprisen

Den hed oprindeligt Holte Bio og havde ligget der på Øverødvej siden 1919 som et lille filmtempel.

I 1963 fik biografen en ny bevillingshaver, Ulrik Uhrskov, som havde nye og revolutionerende ideer om biografdrift. Han ændrede navnet til Reprise Teatret og åbnede salen som galleri med malerier og skulpturer uden for normal biograftid. Han introducerede eksperimentalfilm og præsenterede i det hele taget kun kvalitetsfilm. Uhrskov tilbød også klassiske koncerter, foredrag og film efterfulgt af små koncerter med f.eks. jazztrioer. Reprise Teatret fik som den første i Danmark status af ”Art Cinema”. En dag i 1967 spurgte to af områdets unge jazzmusikere om de måtte spille i salen lørdag eftermiddag, hvor der ikke var forestillinger. Det syntes Uhrskov lød som en god ide, og sådan opstod ”Jazz i Reprisen”. Fra september 1967 og de næste 2½ år blev der arrangeret ca. 100 koncerter og workshops med alt hvad der kunne krybe og gå af unge musikere fra det storkøbenhavnske område og ud over unge fra det, som dengang hed Søllerød Kommune, kom der tilhørere fra så fjerne egne som Valby og Tåstrup. Musikerne spillede gratis og der var ingen entre og eksperimenterne var mange. Det var her, man kunne høre mange af de kommende markante navne i dansk jazz spille i utallige forskellige sammenhæng i flere stilarter og i ny og næ endog udenlandske verdensstjerner. I det sidste årstid kom der også progressive beatmusikere ud i Reprisen og de første fusioner opstod. Sideløbende med musikken blev ”Jazz i Reprisen” mødested for aktive og initiativrige unge fra lokalområdet og mange omtaler det stadig, næsten et halvt århundrede efter, som et sted, der fik afgørende betydning i deres unge liv. 1967-1970 var ekstremt spændende år – fra flower power til ungdomsoprør.

Det er denne periode, som beskrives i bogen Jazz i Reprisen. Trådene trækkes op fra begyndelsen af 60’erne – hvem var det, der startede og drev ”Jazz i Reprisen” – hvor kom de fra? Og i de afgørende år i sidste del af tiåret – hvem lyttede de til – hvad var inspirationskilderne? Hvordan placerede Reprisen sig i det københavnske musikliv? Der er et afsnit om biografens og selvfølgelig et portræt af Ulrik Uhrskov.

Jeg har valgt en delvis selvbiografisk form og delvis at trække på inspiration fra den første bog om jazz, jeg læste som ganske ung – Hear Me Talking To Ya (på dansk: Jam Session), hvor amerikanske jazzmusikere beskriver jazzens udvikling i en slags stafetform. Her i Jazz i Reprisen er de fortællende dels musikere i disse forstadsjazzmiljøer og dels tilhørere i Reprisen 1967-1970.

Jens Jørn Gjedsted

2 comments

  1. Kære Jens Jørn
    Tak for fin bog. Sjovt at genopfriske tiden.
    Også sjovt at få genopfrisket min journalistiske indsats (som jeg havde glemt).
    På s. 109 omtaler du artiklen “Jazz fra undergrunden” fra SF-bladet.
    Det var mig, som skrev artiklen. Jeg kom jo selv meget fast i Reprisen til jazzen. Gjorde mig næppe specielt bemærket som andet end trofast publikum. Jeg syntes derfor, det var oplagt at bruge min adgang til SF-bladets spalter til at udbrede kendskabet til aktiviteten og holdningerne i miljøet.

    1. Hej Steffen
      Sjovt at du har fået fat i bogen. Jeg mener at SF-artiklen kun var underskrevet “Lunn”,
      så jeg kunne ikke gennemskue hvem det var. Godt at høre fra dig, men jeg skulle jo have haft kontakt med dig under researchen, så du kunne have fortalt mig noget om Reprisen. Men sådan er det jo – der kommer altid nyt ind, når man er færdig :-) Hvis der er noget, du har lyst til at berette om oplevelser i Jazz i Reprisen, må du endelig gøre det her.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *