Om forfatteren

Jens Jørn Gjedsted. F. 1942. Udlært som typograf i 1963. Stærkt aktiv som amatørjazzmusiker (trompet) i Virum og ikke mindst i det meget frodige jazzmiljø på Nærum Ungdomsgård op gennem 1960’erne. Kom i 1967 hurtigt ind i kredsen omkring “Jazz i Reprisen” – både som musiker og, sammen med pianisten Ole Matthiessen, som ansvarlig for programmet hver lørdag eftermiddag. Spillede i Reprisen i utallige meget forskellige sammenhænge i mange stilarter. Efter lukningen af “Jazz i Reprisen” i februar 1970 kom han ind i beat- og jazzbeatmiljøerne – dels som medlem af den Blue Sun-påvirkede gruppe Engine og dels som aktiv i Foreningen for Musik og Lys i Projekt Hus i København. Bladet “MM”, der var startet som program i Reprisen (“Jazz i Reprisen” og senere “Jazz m.m.”), blev en kort overgang organ for foreningen, men fortsatte derefter og udviklede sig til at være 70’ernes og 80’ernes toneangivende tidsskrift for rytmisk musik. Gjedsted var ansvarshavende redaktør indtil 1980 og fortsatte derefter som skribent og medlem af redaktionen. I den sidste fase var han jazzredaktør og skribent indtil 1988. MM gik ind i 1989. Engine eksisterede indtil 1975 og fra 1976-1981 var Gjedsted medlem af gruppen Carácas. Sideløbende spillede han med bl.a. saxofonisten Holger Laumann i Laumann-Gjedsted Kvintetten (indtil 1981). Fra slutningen af 1980 og i de næste par år var han medlem af den dansk/svensk/afrikanske gruppe The Highlife Orchestra, som fik congaspilleren og percussionisten Ahmadu Jarr som frontfigur. Gjedsted stoppede som aktiv musiker i 1984 efter en periode i en lille gruppe med bl.a. den gamle Reprise-kollega, Ole Matthiessen.

Jens Jørn Gjedsted lavede allerede sit første indslag i et program i Danmarks Radio i 1967 og det blev til flere i de kommende år indtil han i 1975 blev tilknyttet DR i Radiohuset i Rosenørns Alle som fast freelancer. Hans område var rytmisk musik i bred forstand, men et speciale blev i første halvdel af 80’erne den såkaldte verdensmusik – især afrikansk, caribisk, afroamerikansk og latinamerikansk musik. Gjedsted var tilknyttet P3, blev fastansat i 1988 og producerede en lang række programmer om dansk rock (bl.a. “Fede tider” sammen med Mick Schack). Var ikke mindst i midten af 90’erne, sammen med Benny G. Jensen, co-producer på den store serie “Rockens Danmarkshistorie”. Blev i 2000 hentet til DR’s jazzredaktion på P2 og arbejdede her frem til udflytningen til DR Byen i 2007. Var en periode den eneste medarbejder i “Jazz på P2” – frem til starten af P8 JAZZ på DAB i 2011. Producerede programserien “Jazzens Giganter” (20 udsendelser). Lavede, som det sidste i DR, de 80 “60 sekunders jazzhistorie”, der er benyttet som “skillere” på P8 JAZZ siden 2014.

Jens Jørn Gjedsted var inaktiv som musiker fra 1984 til 2001, men har derefter deltaget i en lang række jamsessions og lejlighedsvis i mindre grupper. Forarbejdet til bogen “Jazz i Reprisen” begyndte i 2010.

2 comments

  1. Fantastisk god ,velskrevet og velredigeret bog Har læst den med stor fornøjelse selv om jeg aldrig kom i Reprisen(Bor i Jylland) Men abonnerede på Jazz m.m. og efterfølgerne helt til dagens uundværlige Jazz Special
    Et meget væsentligt bidrag til den danske jazzhistorie
    Som altid godt arbejde af JJG lige som hans mange udsendelser i radioen
    Enhver “anmelder” skal jo vise at bogen er læst grundigt og også finde en lille fejl
    Side 159 2.spalte
    Day of Phoenix
    Cy Nicklin dannede ikke Pan Det var hans kollega fra tidl. Robert men Culpepers Orchard
    Men det forhindrer ikke at bogen fortjener 6 trompeter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *